مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

انجام مشاوره و مراقبت‌­های دوران بارداری یکی از مهم­ترین فاکتورهای تاثیر‌گذار در سلامتی مادر در زمان بارداری است. مشاوره پیش از بارداری توسط پزشک متخصص زنان و زایمان به مادران کمک می­‌کند تا در صورت وجود هرگونه مشکلی نسبت به رفع آن اقدام کنند تا یک دوران بارداری بی خطر را پشت سر بگذارند.

همواره انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان یکی از مهم­ترین دغدغه‌­های زنانی بوده است که تصمیم به بارداری گرفته‌­اند. اهمیت انتخاب یک پزشک خوب و ماهر در حوزه زنان برای داشتن یک بارداری کم خطر بر هیچ کسی پوشیده نیست. دکتر سمیرا غفاری پزشک متخصص زنان و زایمان با سال­ها تجربه در زمینه مشاوره و مراقبت­‌های بارداری است که در حال حاضر به پزشک معتمد زنان در حین بارداری و یا زنان باردار تبدیل شده است. شما نیز در صورتی که تصمیم گرفته‌­اید تا در ماه‌­ها آینده باردار شوید و یا باردار هستید و نیاز به مراقبت­‌های بارداری دارید می‌­توانید با مراجعه به مطب دکتر غفاری تمام سوالات خود را با وی درمیان بگذارید. برای گرفتن نتیجه بهتر همواره در صحبت با پزشک خود شفاف باشید و تمام مشکلات و یا علائم غیر طبیعی خود را با او در میان بگذارید.

مشاوره پیش از بارداری که توسط‌ دکتر سمیرا غفاری انجام می‌­شود عبارتند از:

• انجام معاینات و آزمایش‌­های لازم برای اطلاع از میزان سلامتی شما و تشخیص بیماری‌­های پنهان (غربالگری ژنتیکی، آزمایش شمارش خون کامل، آزمایش قند خون ناشتا، آزمایش تیروئید و ... برخی از آزمایش‌­های ضروری پیش از اقدام به بارداری است)
  • ایجاد آمادگی روحی در فرد کاندید بارداری
  • تجویز واکسیناسیون در صورت لزوم ( برخی از واکسن­‌ها عبارتند از: واکسن کزاز، واکسن هپاتیت B، سرخچه، آنفولانزا و..)

برای داشتن یک بارداری آسان به زوجین توصیه می­‌شود که سه ماه قبل از بارداری نسبت به انجام مشاوره پیش از بارداری اقدام کنند.

شاید بتوان گفت مهم­ترین نقش یک پزشک متخصص زنان و زایمان در زمان بارداری و کمک به حفظ سلامتی مادر است. کارهایی که پزشک در این دوران انجام می‌دهد عبارتند از:

• کنترل جدی وضعیت مادر در صورت وجود مشکلاتی مانند: نارسایی در جنین، پره اکلامپسی و خونریزی­‌های مزمن
  • اندازه‌گیری وزن مادر و کنترل وزن‌گیری
  • انجام معاینات شکمی برای بررسی موقعیت جنین
  • اندازه‌گیری اندازه رحم برای تشخیص سن بارداری
  • در هفته‌­های پایانی انجام معاینات واژینال برای بررسی وضعیت دهانه رحم
  • بررسی وضعیت جنین و مادر برای هرگونه مشکل احتمالی
  • انجام مشاوره درباره روش تغذیه و ممنوعیت‌­های غذایی
  • کنترل قند مادران باردار دیابتی
  • شنیدن صدای قلب جنین
  • انجام تست NST(تست سلامت جنین)
  • کنترل فشار خون